Toen ik jaren geleden als psycholoog was afgestudeerd, probeerde ik vooral het gedrag van mensen te begrijpen vanuit een cognitief standpunt. De opleiding psychologie was dan ook een zeer theoretische richting, met de nadruk op wetenschappelijk onderbouwde kennis. Het hoofd werd sterk aangesproken.
In de Bijzondere Jeugdzorg, waar ik jaren gewerkt heb, leerde ik meer contextueel en systeemgericht denken. Mijn visie werd al iets breder. Deze verbreding zette zich verder in mijn psychotherapieopleiding Interactionele Vormgeving. Een belangrijk uitgangspunt hier is maatwerk. Iedereen is uniek en verdient daarom een unieke aanpak. Samen op zoek gaan naar hoe denken, voelen en doen weer in evenwicht kan komen.
Creatief zijn is in mijn leven steeds belangrijk geweest. Ik merkte dat het ook tijdens een therapiesessie een ideale manier was om uit het hoofd te geraken. Beeldend werken is een manier om een tip van de sluier te lichten, om iets te begrijpen zonder woorden te moeten gebruiken.
Het lichaam is iets waar ik de laatste jaren meer en meer aandacht aan ben beginnen te besteden. Ik merkte dat sommige cliënten soms heel wat inzichten hadden verworven, maar iedere keer in dezelfde valkuilen terecht kwamen. Trauma’s werden uitgesproken en in beeld gebracht, maar bleven plakken. Somatopsychopedagogie, body integration en reiki geven me extra tools om het lichaam weer veiligheid te geven.
Opleidingen
1995 Licentiaat Psychologie, VUB
2003 Basisopleiding Contextuele Hulpverlening, Leren Over Leven
2010 Psychotherapieopleiding Interactionele Vormg, Educatieve Academie
2019 Postgraduaat Somatopsychopedagogie, PXL
2020 Training Body Integration, Coranima
2021 Reiki I & II, the Soulwhisperers
Daarnaast blijf ik me verder verdiepen door bijscholingen, trainingen, workshops, intervisie en supervisie.